Küçük Dünyama Takılanlara Fısıldadıklarım...: "yolluk"

16 Ocak 2008

"yolluk"

Haftasonu annemle birlikte Yalçın Menteş'in tek kişilik oyununa gittik. Oyunun adı "yolluk". Yalçın Menteş kendi hayatından esinlenerek hazırlamış bu oyunu. 35 yıl alkol bağımlısı olarak yaşayan ve gösteri günü itibariyle 12 ay 17 gün evvel bıraktığı alkolün kendince giriş-gelişme-sonuç şeklinde yaşantısına etkilerini yansıttı bizlere. Gerek komik anıları ki gerçekten komikti, gerekse alkolik olduğunu kabul etmediği o günlerde yitirdiklerini dile getirişi ciddi boyutta ağlattı kendi dahil tüm konuklarını.
"Yolluk"u duyduğumda ilk hususta aklıma "şıllık" geldi(((: Vallahi ne yalan söyleyeyim alakasız ama içimden "aa ne biçim bi oyun!!" geçti algılama süremin sürdüğü bi beş saniye süresince. Ne biliyim "yollu" gibi mi geldi artık bilemem de çağrışım işte:) Sonra dedim ki "aa otobüs yolculuğunu anlatan bi oyun galiba bu" yola çıkacak yanına bi-iki çıkın da alacak haydaa. Ama öğrendim ki "yolluk"; Rum zamanından kalma bi gelenek olup meyhane sahibinin(şimdinin bar-pavyon sahiplerinin) hesap ödendikten sonra ikram olarak müşterisine gönderdiği ikramlık içki. Yani şimdi bizlerde cila tabir edilen tarzda içilen son içki. Tabi onun da alkolikler dibini çıkarmış nezaketi bi yana atıp "atsana bana şurdan 1 şişe cila" diyerekten bu ikramlarında anlamı pek kalmamış.
Alkolik olmak hiç de zor değilmiş; bir yudumla başlayan ve sonu alkolik olduğunu kabul etmeyeceğin bir bağımlılık içerisine seni alarak şu işimi de bitireyim de gidip bi içelim odaklı hayatını ele geçirmesi. Ailemde olmasa da arkadaş çevremde de anlattıklarına benzer kişiler vardı ve öyle düşünmemiştim yani alkolik olmak zor sanırdım bende. Ama sorduğu sorular ve benim kendimce verdiğim cevaplarla çok arkadaşım alkolikti o zaman. Sonra bağdaştırdığımda yıkılmışlık çoktu onlarında yaşamlarında. En kötü şeyi söyledi eski alkolik izlenimleriyle; onların hasta olduklarını düşünmeden hor görerek arkalarından gülmek. Bunun yerine alttan almak gerektiğini, yönlendirilmelerini ve "sarhoş işte" diyip kaçmak yerine dinlemeliymişiz ki onlarda bizi dinlesin zamanı geldiğinde. Ama sınırsız bi zaman karşılıksız bi beklenti. Çünkü sonrasında "ben alkoliğim ve bunu bırakmalıyım" sözlerini sarf eden kendi olmalı ve bu son söz sonrası savaş sabırla kazanılmalı. Yakınındakilerle, yanındakilerle...

6 yorum:

angel dedi ki...

Kararlılık ve azim ve en önemlisi
dediğin gibi "ben alkoliğim ve bunu bırakmalıyım" demeli insan...
inanarak ama..
Sevgiyle...

deep note:İlla bi bağlılık arıyosa insan AŞIK olsun bence:))

Goksu dedi ki...

Bagimlililar da en zor olan sey gercegi kabul etmek sanirim...sonrasi da birakmaya karar vermek...alkolu cok bilemiyorum ama ne yazik ki ablamlar korkunc bir sigara bagimlisi...icmedigi zaman gozunun dondugunu gorebiliyorum...

Bu oyunu firsatim olup gormek isterdim...

laleninbahcesi dedi ki...

yolluk lafına çok gülerdim, tam kalkarken hadi bi yolluk alyım derlermiş.
Bağımlılık rezalet bir şey. Allah yardımcıları olsun.
Benim aklıma yolluk deyince nedense ekmek arası köfte gelir:))

Adsız dedi ki...

Deli kuzum ya hastalığı insan daha nasıl güzel tasvir eder. Meleğin çeker kaprisini gel annem sen. Geldin de ben gittim başka diyarlara :( Bir türlü aynı şehirde nefes almak kısmet olamdı dimi bzie :) Olsun ama olucak oda Nisanı bekle ey edi ey siboş der içimdeki o hiçç susmayan geveze ses :) Yan odanın wc olmasını takma sen biliyorsun sana gece gündüz cebim açık meleğim. Ayrıca da hamileyken kusma hayallerini çöpe at bak demedi deme Edin bilir bir arkadaşı yaşadı feci birşey ben bu yüzden kasıyorum bebek olayını güzel bacım. Sabaha işe gidipte görünce bu yorumu ara beni boya beni dizeleri ile şiirine benzer bööğğkklükte bir nokta hesabı yapayım dedim. Heheheh :)) Meşşmişş ossun ayRıca R lere tikkat lütfenn anladın sen oni!

wolkanca dedi ki...

Yazında bayagı duygulandım desem :) blog yazılarını çok beğendim duygusal ve hikaye tarzı aynı benim blogdaki gibi :)

gamlı hazan dedi ki...

benim eşim de alkolik.daha bugün söz verdi ama saat gecenin 2.30 u hala eve gelmedi.kimbilir hangi meyhanede hangi sarhoşlarla beraber.devlet sigaradan önce alkole yasak koymalıydı.
ortada adammış gibi dolaşıpta karısını çoluk çocuğunu ilgisiz,sevgisiz bırakan bu rezillere yazıklar olsun!!
en sonunda kendi bataklığında boğulsun diyip tekmeyi atıcam müsait yanınada çocuklarıma acıyorum.ama artık karar vermem lazım çocuklarım böyle bir babayla büyümesindense babasız büyüsünler daha iy.